Chile: Valparaíso uksanx nina nakhäwix jiwatanak jan walt'äwinak utjäwayi

Jichha yatiyawinaka: Diario El Mercurio ukax phaxsür 14 uru aka qasawi phaxsitx 15 jiwataw utji ukatx 11 waranqa jan walt'ayatanak ukatx 1,140 hectáreas ukch'a ninan nakhantataw 2,500 jila utanakaw nakhantat sasinw yatiyi, .

jach'a nina nakhantäwix 12 kurmür uru aka qasawi phaxsitx 500 utaw khaysa chilena de Valparaíso uksanx ninan nakhantatatayna. Jilïr irpirinakax militares ukanakaw uksan yanapt'asiñapatak khitatni sasinw arst'awapxi.

14 Phaxsür urux 2.000 utaw ninamp nakhantataxatayna. 12 jaqiw jiwat utji kimsaqallqu waranqa residentew jan walt'ayat jikxatasipxi. 850 hectáreas ukhaw ninan nakhantat uñjasi.

Incendios-infografia

Infografía publicada en el diario El Mercurio.

Valparaíso ukax sede de Congreso Nacional de Chile ukhamawa. 250,000 markachiriw uksan jakasipxi.

Blog Angélica Mora ukax kunjams uka nina nakhantäwix qalltawayi ukxat yatiyi :

El siniestro, que abarca ya unas 270 hectáreas, comenzó como un incendio forestal en el camino La Pólvora, pero el fuerte viento hizo que se propagase a las zonas pobladas de los cerros La Cruz, El Vergel, Las Cañas y Mariposas.
[…]
Una enorme columna de humo, que está causando problemas respiratorios, especialmente a la población infantil y a los ancianos, se puede observar a decenas de kilómetros del lugar. En la extinción del incendio, que comenzó minutos después de las 16 del sábado y que fue creciendo a medida que avanzaba la tarde, trabajan unidades de bomberos de seis provincias, policías y equipos aéreos y terrestres de la Corporación Nacional Forestal y la Oficina Nacional de Emergencia.
[…]
La mayoría de las viviendas de Valparaíso, donde viven unas 250.000 personas, están construidas con material ligero, fácilmente inflamable, lo que unido al viento hace que los incendios sean frecuentes, pero no se recuerda alguno de esta magnitud.

Uka nina nakhantäwix 270 ukha hectarias ukaruw jan walt'ayawayi, ukax La Polvora uka thakhinw qalltawayi ukat thaya thayipanx juk'ampiw La Cruz, El Vergel, Las Cañas ukat Mariposas uksanakar puriwayxi.
[…]
Uka nina jiq'ix samanaruw jan walt'aykiti, sawar uruw ninax naktawayatayna ukatx juk'ampiw sarantaski, bomberos, palla pallanaka, equipos aereos ukanakaw uka nina jiwarayañatak irnaqasipki. […]
Valparaiso uksan utanakax material ligero ukamp luratawa. […]

Incendio Valparaíso

Foto de Flickr del usuario retoricaca. (CC BY-NC 2.0).

Blog 4320 mä yanap mayt'awitw qillqt'i:

Herramientas de mano. Guantes y bototos de seguridad. Cascos de seguridad. Chalecos refractantes de seguridad. Carretillas de mano. Planchas para auto construcción. Calaminas. Víveres no perecibles. Pañales para niños y adultos. Ropa de cama. Agua. Artículos de aseo. Ropa para niños (en buen estado). Utensilios para la casa. Artículos de colegio para niños y Otros elementos que ustedes estimen pertinentes.

Guantes, bototos, cascos, chalecosde seguridad ukat caretillas, planchas ukat calaminas, ukat waw isinaka ukat juk'ampinakampiw yanapt'anipxasma.

SItio web ARG Noticias ukax Michelle Bachelet jilïr irpirin arunakpw yatiyi:

La presidenta de Chile, Michelle Bachelet, catalogó la tragedia como “el peor incendio de la historia de Valparaíso” y no descarta que la cifra de víctimas fatales pueda aumentar con el paso de las horas. Asimismo, anunció la suspensión de su gira por Argentina que comenzaría mañana [martes 15 de abril] para poder reunirse con su Gobierno y definir una gestión “eficiente” en el Puerto.
La mandataria encabezó ayer [domingo 13] un comité de emergencia en la ciudad portuaria y, por la tarde, visitó dos albergues habilitados en la Parroquia San Juan Bosco y en el colegio Gaspar Cabrales.

Michelle Bachelet jilïr irpirix ukax mä historia ukhamaniw sasinw arst'atayna, jupax yanap mayt'i.

Twitter uksanx kunayman amuyunakaw utji:

Juk'amp jichh yatiyäwinakax utjarakiwa:

De otro lado, no faltaron noticias de otro calibre, también relacionadas con el incendio:

Aruskipäwimp qallantama

Amp suma, qillqirinaka Mantaña »

Guidelines

  • Taqpach amuy qillqatanakax mä moderadoran uñakipatawa. Mayat jilx jan amuy qillqatam apayamti, jan ukax spam ukjamaspawa.
  • Mayninakar yäqañamp uñjama. Jan wali amuy qillqäwinakamp qillqatanakax janiw aprobatakaniti.